NATUURNET
      Natuurnet
uw kennismakelaar 



terug naar inhoudsopgave

Provincie Zuid-Holland beperkt helikopterverkeer bij woon- en natuurgebieden

4 nov 2010

Het is voor helikopters niet langer meer mogelijk om bij woon-, natuur- of stiltegebieden in Zuid-Holland op te stijgen of te landen. De provincie geeft hiervoor geen ontheffing meer. Voor woonbebouwing geldt een afstand van minimaal 500 meter, voor natuur- en stiltegebieden minimaal één kilometer.

Een nieuwe beleidslijn van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland (Beleidsregel TUG) definieert waar en met welke frequentie helikopters tijdelijk en in uitzonderlijke situaties mogen landen en opstijgen in de provincie. Daarbij gaat het om starts- en landingen die plaatsvinden buiten de reguliere luchthavens, bijvoorbeeld op een weiland, sportveld, stadion of plein. Deze tijdelijke start- en landingsplaatsen voor helikopters zijn als heliterreinen aangemerkt.

De provincie Zuid-Holland zag het afgelopen jaar een toenemende zorg bij gemeenten over helikopterverkeer rond natuurgebieden en woonkernen. Voor helikopterverkeer dat tijdelijk opereert vanaf bijvoorbeeld een weiland had de provincie nog geen beleid geformuleerd. De provincie is sinds 1 november 2009 als overheidslaag verantwoordelijk voor de regionale luchtvaart; daarvoor was dat de minister van Verkeer en Waterstaat.

Voor alle ontheffingen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van een heliterrein geldt dat dit veilig moet gebeuren. Hier ziet de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat op toe. Na een jaar evalueert de provincie de beleidsregel en zal zonodig bijstelling van het beleid plaatsvinden.

Naast de heliterreinen is de provincie ook verantwoordelijke voor de vergunningverlening van nieuwe helihavens, de permanente start- en landingplaatsen voor helikopters. Op dit moment zijn twee initiatieven in Zuid-Holland in ontwikkeling: één helihaven in Rotterdam (ter hoogte van het Beneluxplein) en één in de gemeente Den Haag (ter hoogte van het Prins Clausplein).

Op de langere termijn is het de bedoeling dat een deel van het helikopterverkeer dat nu nog gebruik maakt van een ontheffing voor tijdelijk gebruik op één van deze twee locaties terecht kan. Het tijdelijke en uitzonderlijk gebruik zal dan naar verwachting afnemen.

Zoekt u een adviesbureau? Ga naar de zoekpagina  

terug naar inhoudsopgave of terug naar de homepage van het Natuurnet