Natuurnet uw kennismakelaar 

 
 
      


Groen licht voor Reconstructieplan Noord- en Midden Limburg


14 januari 2004

Het college van Gedeputeerde Staten heeft de Bedenkingennota en de Nota van wijzigingen van het ontwerp Reconstructieplan Noord- en Midden Limburg vastgesteld. Hiermee geven GS aan dat het plan gereed is voor besluitvorming in Provinciale Staten. Zij besluiten op 5 maart over het Reconstructieplan. Daarna zal het plan ter goedkeuring aan de ministeries van LNV en VROM worden voorgelegd.

Om de uitvoering ook formeel zo snel mogelijk te starten acht het college van GS het van groot belang dat het besluitvormingstraject van het Reconstructieplan zo spoedig mogelijk wordt afgerond. Inmiddels is immers in Noord- en Midden Limburg een start gemaakt met de uitvoering van de doelen zoals verwoord in het Reconstructieplan. Dit wordt door de streek samen met de Provincie met verve opgepakt.

Bedenkingen
In totaal ontvingen GS tijdens de tervisielegging 370 brieven met bedenkingen, met name uit de agrarische sector. Deze brieven zijn geïnventariseerd op onderwerp/deelbedenking. In totaal betrof het 1085 deelbedenkingen. Verder zijn adviezen ontvangen van de Commissie voor de Milieueffectrapportage en de Provinciale Commissie Omgevingsvraagstukken Limburg (PCOL). De ministeries van VROM, LNV en V&W hebben een gezamenlijk ambtelijk advies uitgebracht. Het zogeheten toetsingsadvies van de Commissie voor de Milieueffectrapportage dat betrekking had op de milieueffectrapportage voor dit reconstructieplan was erg positief. Deze commissie waardeerde onder meer de rol die de uitkomsten van het MER hebben gespeeld bij de totstandkoming van het reconstructieplan. Op grond van het advies van de drie ministeries is het plan op een aantal punten bijgesteld.

Aanpassingen
De Bedenkingennota en het toetsingsadvies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (mer) gaven geen aanleiding voor grote wijzigingen in het plan. De essentie en de doelen in het Reconstructieplan blijven overeind. Enkele bedenkingen hebben GS aanleiding gegeven tot kleine aanpassingen in het plan. Zo is, voor wat betreft de zonering intensieve veehouderij, op een viertal plaatsen de varkensvrije zone enigszins aangepast. In de gemeente Nederweert is de varkensvrije zone op één plaats aangepast om te voldoen aan de wettelijk vereiste minimale zonebreedte van 1000 meter. In de gemeenten Roggel en Neer (1 locatie) en Venray (5 locaties) is de varkensvrije zone aangepast om 6 bedrijven te ontzien die voor een gedeelte in de varkensvrije zone vielen. Gedeputeerde Staten willen de natuurdoelen uit het reconstructieplan versneld realiseren. Daardoor komen er tot en met 2007 meer projecten in uitvoering. Het gaat hierbij om de nog resterende taken in het kader van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS) en van robuuste ecologische verbindingen. In de realisatie van die taken zal de Provincie meer zal inzetten op agrarisch en particulier natuurbeheer dan op verwerving van grond. Voor het overige betreffen de wijzigingen voornamelijk kleine verbeterpunten op het kaartmateriaal en tekstuele aanpassingen waardoor onderwerpen worden verscherpt en verduidelijkt.

Financiën
De kosten voor realisatie van de doelen in de reconstructieperiode (2004 tot 2015) zijn in totaal 940 miljoen. In vergelijk met het ontwerp Reconstructieplan van september 2003 een afname van 21 miljoen. De belangrijkste reden hiervan is dat de genoemde andere aanpak in de realisatie van natuurdoelen. Die zorgt ook voor een stijging van de kosten in de eerste fase (2004-2007) met 9 miljoen ten opzichte van het in september 2003 vastgestelde ontwerp Reconstructieplan. Die eerste fase vergt nu 300 miljoen.Voor wat betreft de financiële dekking door het Rijk (LNV) zijn inmiddels afspraken gemaakt voor overleg in januari 2004 om te komen tot meerjarige financiële afspraken.

Kern van het reconstructieplan: kansen!
'Minder regels, meer stimuleren' is een van de belangrijke uitgangspunten van het reconstructieplan. Het plan is dan ook uitvoeringsgericht, en legt veel verantwoordelijkheid bij de gebiedscommissies in de districten. Om de beschikbare middelen zo goed mogelijk in te zetten legt de reconstructie een accent op die projecten die kansen bieden op meerdere fronten tegelijk: natuurontwikkeling, landbouw, recreatie en toerisme, het tegengaan van verdroging. Een winstpunt van de reconstructie is dat die duidelijkheid biedt voor de intensieve veehouderij. De zonering van de intensieve veehouderij is een belangrijk, wettelijk verplicht onderdeel van het reconstructieplan. Deze zonering geeft aan waar de intensieve veehouderij zich in de toekomst duurzaam kan ontwikkelen. Het is de bedoeling om bedrijven die nu in kwetsbare gebieden liggen, maar toch in de toekomst willen investeren, daarvoor mogelijkheden te bieden.Ook water vormt een belangrijk element in het reconstructieplan. De komende 12 jaar wordt 170 kilometer aan waardevolle beken hersteld. Om de verdroging in kwetsbare (natuur-) gebieden te bestrijden zijn 14 extra gebieden aangewezen die in het kader van reconstructie worden aangepakt.

Totstandkoming reconstructieplan
Het plan is tot stand gekomen na een intensief proces in de streek. De zes reconstructie-districten hebben bouwstenen voor het plan aangeleverd, en zullen in de uitvoering die reeds in gang is gezet, wederom een belangrijke rol spelen om de lange- en middellange termijn doelen te bereiken. Hiervoor zijn eind 2003 Gebiedscommissies ingesteld, die nu al operationeel zijn.Aanleiding voor de reconstructie was de varkenspest in 1997. Het Rijk heeft vervolgens vijf Provincies opdracht gegeven een reconstructieplan op te stellen om de vaak samenhangende problematiek op het platteland aan te pakken. Vorig jaar is daartoe de Reconstructiewet in werking getreden.