Vechtdal: met elke hap een beter landschap2 maart 2006De ambachtelijke, biologische producten uit het Vechtdal, maken een goede kans op de markt, subsidie is straks niet nodig om deze bijzondere producten in de schappen te krijgen. Dat is, kort gesteld, de conclusie van het rapport "Met elke hap een beter landschap; een businessplan voor een regionale marketingorganisatie in het Overijsselse Vechtdal" van de Wetenschapswinkel van Wageningen Universiteit. Dit rapport werd vandaag gepresenteerd in Hotel-Restaurant De Zon in Ommen, tijdens een bijeenkomst onder het motto 'Proef 't Vechtdal'. De presentatie viel samen met het verschijnen van de brochure: 'Pure Passie uit het Overijsselse Vechtdal' die door gedeputeerde Piet Jansen in ontvangst werd genomen. Daarna werd de daad bij het woord gevoegd met de start van een proeverij van 'Vechtdalproducten'. Zwarte cijfers De belangrijkste conclusie uit dit onderzoek: het is mogelijk om, na een zekere aanloopperiode, een regionale keten kan draaien zonder dat er blijvend subsidiefondsen nodig zijn. Deze keten levert dan zowel goede kwaliteit producten en diensten als een bijdrage aan milieu, diervriendelijkheid, natuur en landschap. Dat maakt opgelegde heffingen met hoge transactiekosten overbodig. Region branding |